لیست اختراعات محسن صنعتي مقدم
در اين طرح جديد با تغييرات ساده اي مي توان موتور پسماند نوع تخت دو روتوره بدون شيار را با يك آرايش جديد سيم پيچي و يك خازن براي ايجاد تاخير فاز به صورت نكفاز ساخت. مزاياي اين طرح جديد نسبت به طرح قبل اين است كه موتوري با ساختار تك فاز داريم كه در شرايطي كه امكان استفاده از برق سه فاز وجود ندارد مي توان از اين موتور استفاده كرد. عموما موتورهاي پسماند ضريب توان پاييني دارند استفاده از خازن براي ايجاد تاخير فاز در موتور تك فاز جديد ضريب توان موتور را بهبود مي دهد.
ژيروسكوپها از جمله تجهيزات مورد استفاده در دو سيستم هاي ناوبري هستند كه اهميت زيادي در دقت و عملكرد خوب سيستم هاي ناوبري دارند. اين تجهيزات نياز به موتوري براي محرك دارند كه قابليت عملكرد در سرعت هاي بالا، سرعت و گشتاور ثابت، ممان اينرسي بالا و ساختاري يكپارچه و با استحكام داشته باشد. در اين نوآوري يك موتور مناسب با پروسه ساخت ساده معرفي شده است كه كانديد مناسبي براي استفاده در ژيروسكپ است. ساختار اين موتور با موتورهاي معمول كاملا متفاوت است استاتور اين موتور مشابه روتور موتورهاي جريان مستقيم است و يك سيم پيچي سه فاز با توزيع مناسب بر روي آن قرار دارد. روتور كه به صورت يك استوانه توخالي است وروي استاتور قرار مي گيرد. با اين شرايط مي توان گفت كه: اين ساختار طرح معكوسي از يك موتور استوانه اي معمول است. موتور طرح معكوس داراي روتوري است كه روي استاتور مي چرخد و اين امر شرايط مناسبي را براي استفاده از اين موتور در ژيروسكوپها فراهم مي كند.
امروزه در صنايع، خانه ها و اماكن عمومي از موتورهاي تكفاز با توان پائين به طور وسيعي استفاده مي شود. فن هاي كوچك از جمله اين وسائل هستند. سرعت اين موتورها كه اكثرا القائي هستند پس از مدتي به خاطر گرد و غبار و آلودگي هاي ديگر كم مي شود. با توسعه و ساخت مواد مغناطيس دائم موتور پسماند تكفاز مي تواند جايگزيني مناسب براي موتورهاي القائي كوچك باشد زيرا اين موتور علاوه بر اين كه سرعت ثابتي دارد پروسه ساخت آن نسبت به موتور القائي ساده تر و كم هزينه تر است.
تحقيق در مورد موتور پسماند سه فاز شار محيطي موضوعي است كه براي اولين بار در داخل كشور از لحاظ تئوري مطرح و به ساخت اين نوع موتور منجر شده است. از آنجا كه ساختار موتورهاي القايي معمولي بگونه اي است كه مي توان فقط با اصلاح روتور ، آنها را به موتورهاي پسماند نوع استوانه اي يا همان شار محيطي تبديل كرد، اين طرح مي تواند با هزينه نسبتا پاييني در جهت رسيدن به برخي ويژگيهاي ممتاز موتور پسماند اجرا شود. موتور پسماند يكي از موتورهاي سنكرون خودراه انداز و بدون جاروبك است كه به سبب مزيت هاي بارز نسبت به ساير موتورهاي مرسوم كاربردهاي فراواني در زمينه استفاده از ماشينهاي كوچك و متوسط يافته است. امروزه با پيشرفت در شناسايي مواد مغناطيسي بهتر اين موتورها را در توان هاي بالا نيز مي توان بكار گرففت. اين موتورها داراي ويژگيهاي ممتازي همچون ساختار ساده و مستحكم روتور با فاصله هوايي تقريبا يكنواخت پايداري زياد جريان و گشتاور ثابت كاركرد آرام و بدون لرزش و جريان راه اندازي در حدود 1/2 الي 1/5 برابر جريان بار نامي مي باشند. اين موارد باعث بكارگيري اين موتورها در خيلي از كاربردها، بخصوص در سرعت هاي بالا شده است. از كاربردهاي آنها مي توان به استفاده در تجهيزات كنترلي، آكوستيك ، زمان سنجي، صنايع نساجي و شيميايي و بخصوص در صنايع نظامي و هوافضشا همانند سانتريفوژها و ژيروسكوپها اشاره كرد. كم بودن نسبي بهره و ضريب قدرت و همچنين بالا بودن زمان راه اندازي از معايب ذاتي اين موتورها است كه مي توان با طراحي مناسب تا حدودي بر آنها غلبه كرد. ساخت موتورهاي پسماند سه فاز و يا تك فاز از نوع شار محيطي با ساختار استوانه اي روتور كاري است كه با هزينه بسيار پاييني مي تواند انجام گيرد. علاوه بر آن مي توان با هزينه نسبتا پاييني يك موتور القايي معمولي را به يك موتور پسماند نوع استوانه اي تبديل كرد و از ويژگي هاي مثبت مربوط به موتور پسماند بهره برد.
در اين نوع آوري ساختار و طرحي جديد براي موتور پسماند ارائه شده است. با اين ساختار مزايا و برتري ها و خصوصيات منحصر به فرد اين موتورها افزايش مي يابد و امكان بكارگيري آنها در كاربردهاي خاص با راندمان بالاتر فراهم مي شود. در اين طرح ساختار ماشين با همه موتورهاي معمول تفاوت اساسي دارد. بويژه ساختارهاي روتور و استاتور موتور متفاوت از ساختارهاي نوع استوانه اي معمول و شناخته شده مي باشند. روتور و استاتور طرح جديد به صورت مسطح هستند بعلاوه دو روتور در طرفين استاتور گشتاور الكترومغناطيسي لازم را تامين مي كنند. از مهمترين و جذابترين خصوصيت هاي اين موتور جديد هسته غير آهني آن است كه اين خود مي تواند مزيت هاي زيادي را براي اين موتور در بر داشته باشد. ماده اي كه براي ساخت روتور اين موتور به كار رفته شده است يك نوع فولاد آلياژي است.
در اين نوع آوري يك ساختار جديد براي موتور پسماند ارائه شده است كه علاوه بر نحوه عملكرد ويژه و منحصر به فرد مي توان از آن در كاربردهاي بسياري استفاده كرد. ساخت ماشين با اين ساختار جديد در مقايسه با ديگر ساختارهاي معرفي شده بسيار ساده و كم هزينه مي باشد. علاوه بر اين به دليل حداكثر استفاده از فضاي سيم پيچي ها، اين موتورها مي توانند داراي راندمان بالاتري باشند. نحوه سيم پيچي و ساختار منحصر به فرد آن باعث كاهش قابل توجه طول سيم پيچي نسبت به انواع ديگر سيم پيچي ها مي شود كه اين خود منجر به كم شدن مقاومت سيم پيچي استاتور و كاهش تلفات اهمي مي گردد. همچنين پراكندگي شار كله سيم ها در اين موتورها بسيار كمتر از ديگر ساختارها مي باشد. بدين ترتيب مي توان با استفاده از اين ساختار، موتورهاي با راندمان و چگالي توان به وزن بالاتر را ساخت. در اين ساختار جديد، استاتور از ورق يكپارچه فولاد سيليكون روي هم پيچيده شده تشكيل شده است. اين ورق رول شده را مي توان به سهولت و با ابزارهاي ساده بدون نياز به برش هاي خاص كه براي ساخت موتورهاي الكتريكي معمولا با هزينه هاي سنگين نياز است به عنوان استاتور بكار گرفت. شايد مهمترين و قابل توجه ترين مشخصه اين موتورها امكان استفاده از سيم پيچي هاي تيروئيدي قرار گرفته روي هسته هاي استاتور باشد. بنابراين علاوه بر اين كه ساخت استاتور اين ماشين ها ساده تر و كم هزينه تر مي باشد. پروسه سيم پيچي نيز بدليل هسته استاتور بدون شيار بسيار ساده تر مي شود. همچنين عدم وجود شيارها تبادل گرمايي بهتري را براي سيم پيچ ها فراهم مي كند و اين نيز از جمله مزيت هاي منحصر به فرد ساختار جديد است. از ديگر ويژگيهاي بسيار شاخص اين چنين ماشين هايي مي توان به اين نكته اشاره كرد كه اين ماشين ها را مي توان و حتي بسيار بهتر خواهد بود تا در چند لايه با تعداد روتورها و استاتورهاي متعدد ساخت. ماشين ارائه شده در اينجا نيز داراي يك استاتور و دو روتور مي باشد، حال آنكه ساختارهاي چند لايه اي در ماشين هاي استوانه اي به علت عدم امكان ساخت آسان، معمول نيست.
موارد یافت شده: 6